Integratie slanghaspels

Hose reel on board the vessel

Integratie slanghaspels

Muns Techniek is een systeemintegrator voor hydraulische/elektrische systemen en besturingen. Met meer dan 25 jaar ervaring bieden we Drive & Control – oplossingen voor projecten in de sectoren Maritiem, Offshore en Industrie.

Klant

Jan de Nul heeft op haar WTIV ‘Vole au Vent’ speciale lieren zitten (hose reels) waarop slangen zitten die jet water naar de spud-scans transporteren. Dit water dient om de poot los te spoelen uit de bodem. Sinds de oplevering van het schip waren er regelmatig grote storingen met dit systeem. Jan de Nul heeft Muns Techniek gevraagd om een voorstel te maken om dit deel bedrijfszekerder te maken.

Jack-up vessel Vidar
Test set-up at the workshop, testing drive settings

Onze oplossing

Onze engineers hebben de besturing van de frequentie-regelaars volledig herzien en een nieuw CT-systeem ontworpen. (CT = Constant Tensioning). Daarnaast hebben we dit sub-systeem meteen geïntegreerd in de bestaande HMI. Dit maakte het mogelijk om de ‘hose reels’ voortaan automatisch mee te laten bewegen met het jacking systeem.

Voordelen: innovatie

Aangezien het nieuwe systeem uitvoerig in onze eigen werkplaats getest is d.m.v. een simulatie, hebben we de inbedrijfstelling in korte tijd kunnen uitvoeren.

Resultaat

Het systeem werkt sinds onze inbedrijfstelling zonder problemen, en volledig automatisch. Aan boord scheelt het 4 personen die voor deze modificatie uitgevoerd werd de ‘hose reels’ ter plekke in de gaten moesten houden.

Hose reel on board the vessel

Jack-up installatie opnieuw geactiveerd

Gereviseerde jack-up installatie

Jack-up installatie opnieuw geactiveerd

Muns Techniek is een systeemintegrator voor hydraulische/elektrische systemen en besturingen. Met meer dan 25 jaar ervaring bieden we Drive & Control – oplossingen voor projecten in de sectoren Maritiem, Offshore en Industrie.

Klant

Onze eindklant is eigenaar van een oud jack-up rig dat ruim 4 jaar ‘cold-stacked’ buiten gebruik is geweest. Met het veranderen van de markt wilde onze klant het rig weer ‘activeren’ maar met een ander gebruiksdoel. Muns Techniek werd gevraagd om een volledige conversie van het hydraulische jacking systeem uit te voeren.

Rack and pinion hydraulic jack-up
Hydraulic and electric control of the jack-up rig

Onze oplossing

Allereerst hebben we het oude roestige leidingwerk aan dek vervangen door nieuw RVS leidingwerk. Vervolgens hebben we het oude besturingssysteem volledig vervangen door moderne componenten. Door middel van een netwerk van PLC’s kon veel bedrading vervallen, en met behulp van ons (eigen ontwikkeling) Muns Operating System en HMI kan het jack-up rig weer vele jaren mee.

Voordelen: innovatie

De nieuwste technieken en technologieën zijn gebruikt. Met behulp van internet kunnen we, indien nodig, op afstand support bieden aan de bemanning.

Resultaat

Klant was erg onder de indruk van het bedieningsgemak van het Muns Operating Systeem en de gebruiksvriendelijkheid van de HMI.
In bedrijfstelling is volledig volgens het vooropgezette tijdsplan uitgevoerd.

Control panel using our own HMI software

Hefsysteem voor een werkplatform

Monohull Jack-up in bedrijf

Hefsysteem voor een werkplatform

Muns Techniek levert een hefsysteem voor een werkplatform

Muns Techniek ontwikkelde voor een belangrijke relatie, een Nederlandse scheepsbouwer, een hefsysteem voor een werkplatform. Dit platform heeft een modulaire opbouw en wordt ingezet bij constructie werkzaamheden aan kusten, in havens en andere wateren. Muns Techniek levert hier het complete hydraulische systeem, het hydraulisch leidingwerk, elektrische besturing en de eigen ontwikkelde HMI (Human Machine Interface).

Previous
Next

Verhogen hefvermogen Aeolus van van Oord

Increasing lifting capacity

Verhogen hefvermogen Aeolus van van Oord

Muns Techniek verhoogt het hefvermogen van Aeolus van van Oord

Met de recente aanpassing van de Aeolus, waarbij de kraancapaciteit werd verhoogd tot 1.600 ton en de accommodatie werd uitgebreid tot 99, had de hefcapaciteit van het schip ook een upgrade nodig.
Aangezien Muns Techniek de oorspronkelijke leverancier van het jacking systeem is, werd ons gevraagd om dit essentiële deel van de modificatie uit te voeren. Na een lange voorbereidingsperiode met veel engineering, herziening van materiaalspecificaties en software-aanpassingen, kon Muns Techniek een geüpgraded systeem leveren. Het nieuwe systeem kan een verhoogd totaalgewicht optillen, dat 40% zwaarder is vergeleken met het oorspronkelijke ontwerp. Het grootste deel van de aanpassing is de intelligente besturingssoftware.

Dit is een van de bekende unique selling points van Muns Techniek.
Bij Muns Techniek zijn we er trots op dat door de goede samenwerking met het projectteam van Van Oord de haven- en seatrials voor het jacking systeem volgens de vooraf bepaalde inbedrijfsstellings planning zijn verlopen. Graag willen we Van Oord bedanken dat wij deze kans hebben gekregen en voor het professionele teamwork. En natuurlijk wensen we de bemanning een behouden vaart en veel succes bij het Norther OWF-project.