Jan de Nul heeft op haar WTIV ‘Vole au Vent’ speciale lieren zitten (hose reels) waarop slangen zitten die jet water naar de spud-scans transporteren. Dit water dient om de poot los te spoelen uit de bodem. Sinds de oplevering van het schip waren er regelmatig grote storingen met dit systeem. Jan de Nul heeft Muns Techniek gevraagd om een voorstel te maken om dit deel bedrijfszekerder te maken.
Onze engineers hebben de besturing van de frequentie-regelaars volledig herzien en een nieuw CT-systeem ontworpen. (CT = Constant Tensioning). Daarnaast hebben we dit sub-systeem meteen geïntegreerd in de bestaande HMI. Dit maakte het mogelijk om de ‘hose reels’ voortaan automatisch mee te laten bewegen met het jacking systeem.
Aangezien het nieuwe systeem uitvoerig in onze eigen werkplaats getest is d.m.v. een simulatie, hebben we de inbedrijfstelling in korte tijd kunnen uitvoeren.
Het systeem werkt sinds onze inbedrijfstelling zonder problemen, en volledig automatisch. Aan boord scheelt het 4 personen die voor deze modificatie uitgevoerd werd de ‘hose reels’ ter plekke in de gaten moesten houden.
Wij zijn sinds 1991 bezig met de ontwikkeling en productie van complete hydraulische systemen – van gestandaardiseerde eenheden tot op maat gemaakte hefsystemen.
Onze belangrijkste kracht ligt in de ontwikkeling van hydraulische systemen met intelligente elektrische bedieningselementen. Deze worden gebruikt in baggerwerken en in de offshore-sector, zij het voor maritieme of machinebouw.